Elskoterns lämplighet för finländska förhållanden

En del elskotrar på marknaden är utvecklade för inomhusbruk eller endast för lätt utomhusbruk, till exempel för körning på semesterorternas strandboulevarder. En välplanerad elskoter kan dock köras året om även i varierande terräng, till och med på skogsstigar och över trottoarkanter i städer.

​Körningen blir betydligt behagligare tack vare separat hjulupphängning, stötdämpare på alla däck samt luftfyllda däck. Vid vardagsbruk är det viktigt att elskotern har tillräcklig markfrigång. En markfrigång på cirka tio centimeter gör det möjligt för skotern att smidigt ta sig över trottoarkanter samt köra på gropiga vägar och stigar. Hos en del tre- och fyrhjuliga modeller är endast framhjulet eller ena bakhjulet drivande, och i sådana fall tar sig skotern inte så smidigt fram och kan till och med stanna på stället med snurrande hjul.

​En bra backtagningsförmåga är ett av de viktigaste kriterierna för de flesta kunder. Det finns trots allt varierande terräng och olika typer av ramper nästan överallt. En skoter som klarar dessa lämnar ingen förare i sticket. En av våra kunder kunde till exempel inte ta sig upp för garagerampen i sitt husbolag med sin elskoter. Skands elskotrar testas alltid noggrant i krävande förhållanden. Grundprincipen är att elskotern måste kunna ta sig fram överallt där en vanlig personbil kan ta sig fram.

ANVÄNDNING ÅRET OM

Genom att välja en elskotermodell som lämpar sig för användning året om ger din investering dig enormt mycket mervärde. En del elskotrar lämpar sig väl för finländska vinterförhållanden med lämpliga tillbehör.

​En del har möjlighet att ladda sin elskoter i varma utrymmen vintertid. I sådana fall hålls batterierna i de flesta elskotrar tillräckligt varma under några timmar även i sträng kyla.

​Med hjälp av en batterivärmare kan elskotern laddas även i kalla utrymmen. Endast ett varmt batteri kan ta emot tillräckligt mycket ström för att bli fulladdat. När du använder en batterivärmare säkerställer du att batterierna hålls i gott skick även fast du använder dem på vintern. Skands batterivärmare har testats i -32 graders kyla. I testet uppnådde batterierna rumstemperatur redan efter två timmar. När uppvärmningen avslutades var batteriernas temperatur fortfarande över noll grader efter sex timmar.

Med hjälp av vinterdäck färdas du tryggt även på hala vägar. Vinterdäck fram förbättrar styrförmågan och vinterdäck bak gör att hjulen inte snurrar samt underlättar bromsning.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *