PRESSMEDDELANDE: Finländska Skand introducerar ny elbåt på marknaden

Den eldrivna mobilitetens ökande popularitet håller på att ta sig från vägarna ut på vattnet. Det finländska elfordonsmärket Skands nyaste innovation är en elbåt, som kommer att bli en ljudlös vän för många på sjöar och i den inre skärgården. Båten, som har designats av Sven Ståhle, kommer prismässigt att vara tillgänglig för alla båtförare.

Post 2

Det finländska elfordonsmärket Skand utökar sitt produktsortiment genom att introducera en elbåt på marknaden. De eldrivna fordonens ständigt ökande popularitet grundar sig på deras energieffektivitet, komfort och miljövänlighet. Skand satsar på båtens kvalitet och egenskaper, men lovar att hålla priset på en låg nivå.

Den totala budgeten för projektet, som stöds av Business Finland, har beräknats till omkring 200 000 euro. För det första skedet har Skand Oy fått ett EU-bidrag på 50 000 euro. Planeringen och testningen av den nya elbåten sker helt och hållet i Finland.

Förutom Finland kommer målländerna att vara Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Till projektchef har den internationellt kända båtbyggaren Jouka Dehm utsetts. För planeringsarbetet ansvarar Nådendalsbon Sven Ståhle, som har blivit känd bland annat som designer av Buster Magnum-, Buster XL- samt Silver-båtarna. Även testvinnaren Terhi 400 har designats av Ståhle. I huvudsak har Insinööritoimisto Sven Ståhle designat båtar avsedda för professionellt bruk. Veneveistämö Janne Pettersson Oy från Sveaborg ansvarar för tillverkningen av prototypen. Skand utförde de första testerna under hösten 2018 i Rimito. Den fullskaliga prototypen färdigställs redan i början av sommaren 2019, och målet är att inleda produktionen år 2020. Prototypen tillverkas i trä, men den serietillverkade modellen kommer att finnas tillgänglig även i andra material.

En av de mest betydande skillnaderna jämfört med övriga elbåtar på marknaden kommer att vara priset. Skands mål är att hålla priset på en sådan nivå att alla båtförare har råd med den. Trots detta kommer det att satsas mycket på båtens säkerhet, utseende och hydrodynamiska egenskaper. Dessutom kommer dess räckvidd att räcka till för dagslånga nöjeskörningar och fisketurer.

Skand är redan ett av Nordens största märken inom lätta elfordon. Några av Skands mest kända varumärken är goMoto, SCOGO, Leijona och Vetta. Skands mål är att snabbt bli marknadsledare i Norden inom kategorin lätta elfordon. Företagets årliga tillväxt har allt sedan det introducerades på marknaden år 2015 varit 60–130 procent. En stor del av Skands tillväxt är på den internationella marknaden, men Skand vill aktivt öka medvetenheten om de rörelsemöjligheter som elektriciteten erbjuder även på den inhemska marknaden.