PRESSMEDDELANDE: Med elmoped undviker du fall i vinterhalkan

Meteorologiska institutet varnar för farligt hala vägytor de närmaste dagarna. Halkolyckor orsakar årligen tusentals höftfrakturer i synnerhet bland personer över 70 år. Äldre personer behöver dock inte bli fångar i sina hem under vintern. Som hjälpmedel passar till exempel en trehjulig elmoped.

De finländska vintrarna blir mildare år efter år, och växlingarna mellan varma och kalla perioder märks tydligt i form av allt halare gångvägar. Enligt ATH-undersökningen, som Institutet för hälsa och välfärd låtit göra, faller i medeltal var tredje äldre person minst en gång per år, och omkring 7 500 får höftfrakturer. Enligt undersökningen kan endast hälften av de som har fyllt 75 år röra sig utomhus på vintern. Rädsla för att falla och råka ut för långa sjukhusvistelser till följd av ett fall gör därmed att tiotusentals personer blir fångar inomhus under vintern.

Aktiv rörelse är det bästa sättet att förebygga alla typer av fall och även annars upprätthålla hälsan. Under vintern minskar dock den aktiva rörelsen betydligt hos de flesta äldre.

Skand Oy:s företagare Miika Utoslahti, som representerar Skands Leijona-elmopeder, vill bidra till att äldre fortsätter att vara aktiva på ett säkert sätt. ”Jag hade en riktig stålmormor, som ända till slutet cyklade sommar som vinter till affären, för att hälsa på vänner och till olika fritidsintressen. Men för många är situationen inte så här bra. När det gäller detta skulle det vara viktigt att få till en förändring, eftersom det enligt statistiken ofta uppstår ett behov av hem- eller anstaltsvård när de äldre slutar att röra på sig utomhus.”

Trafikskyddet uppmanar oss att använda skor med låg och bred klack. Det är även viktigt att sulan är kraftigt mönstrad, mjuk och porös. Meteorologiska institutets vädermeddelanden hjälper oss att förutse halka. När det gäller förebyggande hjälper det även mycket att utveckla balansen. Förutom av en stark bålmuskulatur förbättras balansen även av många olika motionsformer, såsom dans och tai chi. En trehjulig elmoped kan främja aktivitet. ”Även om du inte får någon motion när du åker på en av våra Leijona-elmopeder, kan du med hjälp av den ta dig exempelvis till affären och köpcentrumet för att promenera inomhus och träffa vänner”, säger Utoslahti. Att kunna ta sig på egen hand till fritidsintressen är möjligt även på vintern med hjälp av en elmoped. ”Med hjälp av en sådan kommer den äldre sig ut och hens funktionsförmåga och livsglädje upprätthålls.”

Långa sträckor är inget problem. I Forststyrelsens test avverkades en sträcka på 39 kilometer med basversionen av en Leijona-elmoped i en nationalpark. Med en version utrustad med ett extra batteri skulle sträckan ha varit dubbelt så lång. Helsingforsbon Sampo Santasalo berättar att hans elmoped helt och hållet ersätter bilen. ”Elmopeden följer behändigt med i metron och på tåget, vilket ger betydligt större rörelsefrihet. Den enda nackdelen är att man ständigt har allas blickar på sig”, fortsätter han med glimten i ögat. För många äldre är det viktigt att kunna ta sig ut i naturen. Därför borde det fästas uppmärksamhet vid att naturstigar är tillgängliga även för äldre besökare. I Hossa nationalpark, som öppnade i år, har tillgängligheten beaktats på ett berömvärt sätt. Även Skand Oy har tillsammans med Andelsbanken donerat två Leijona-elmopeder för uthyrning till nationalparken.

Både skosulorna och de trehjuliga elmopederna kan förses med dubbar. Många före detta pimpelfiskare har kunnat återuppta sin hobby efter att ha skaffat sig dubbskor och en vinterduglig elmoped utrustad med dubbdäck. Sammantaget kör redan hundratals äldre med elmoped året om.

Vem som helst kan visa sin omsorg och respekt genom att hjälpa en äldre att välja rätt skor och ett fordon som underlättar mobiliteten samt föreslå fritidsintressen som utvecklar balansen. En annan viktig sak du kan göra är att föreslå att du kan göra den äldre sällskap på hens promenader.

FAKTA:
– Omkring hälften av alla som har fyllt 75 år kan inte röra sig utomhus vintertid
– Motion minskar halkrisken, men att stanna hemma minskar mängden rörelse
– Att sluta röra på sig utomhus kan på kort tid innebära att den äldre måste anlita hem- eller anstaltsvård
– Aktiviteten vintertid kan ökas med bland annat rätt val av skor och en trehjulig Leijona-elmoped, som den äldre till exempel kan använda för att ta sig till en hobby
– Balansen förbättras av en stark bålmuskulatur och olika motionsformer, som till exempel dans
– För att kunna förutse halka kan man följa Meteorologiska institutets varningar.